A régi Kecskeméti kapu előtt kialakult térre érkezik meg Budapest egyik leghosszabb útja, az Üllői. Egészen a 2000-es évek elejéig gondtalanul ömlött az autóforgalom a pesti belváros utcáira, de 2006-ban új ötletek mentén rendezték át a forgalmat.
Read more »
Hogyan alakult ki egy autópálya Pest belvárosában? Az Rákóczi út nem autóforgalomra lett tervezve, hanem szürkemarha csordákra. De a városfal elbontásával és a Belváros átépítésével megváltozott az úthasználat is.
Egy újabb vonal, a Kiskörút vonala a túránk következő állomása. Ezt a lineáris rendszert az Andrássy úttól és a Nagykörúttól eltérő erők alakították, a középkor óta meghatározza Pestet ez a forma, vagy inkább fordítva, Pest határozta meg a Kiskörút formáját az évszázadok során.
Hogyan indítsunk egy sugárutat, és milyen arcát mutassa a Belváros felé? Az Andrássy útról kiérve érdemes visszanézni, és utoljára ellátni a Hősök teréig, 2,3 km hosszan, bármelyik évszakban.
Az Andrássy hosszán végig érdekes épületek találhatók, fontos intézmények kaptak helyet, nagykövetségek szegélyezik az utat, de építészetileg és kultúrtörténeti szempontból a Magyar Állami Operaház épülete tűnik ki leginkább a térfalból, enyhén megtörve a zárt palotasor folytonosságát. A következő megálló: Opera.
Budapest belvárosában van egy utca, igazából csak utcarészlet, amely kívülről párizsi Montmartre, belülről New York és showtime, magyarosan: kabaré.
A legsűrűbb és legmozgalmasabb város terek egyike az Oktogon, ahol a 19. század két nagyszabású városi léptékű beruházása metszi egymást: az Andrássy út a Nagykörúttal találkozik, a kisföldalatti a 4-6-ossal, a luxusboltok sora a körúti kavalkáddal.
A Köröndön általában csak áthaladni szoktunk, nincs időnk megfigyelni se a kis részleteket, se a nagy váltásokat. Pedig a köröndnél vált zártsorúból szabadonálló házakra az Andrássy vonala. Ráadásul egykor itt lakott Kodály Zoltán.
A Sugárút, a magyar Champs-Élysées vagy egy ideig Népköz. A Budapestet meghatározó vonalak közül a leghíresebb a terézvárosi Andrássy út, ahol túránkat kezdjük. A 19. század során a városszerkezetbe ma már elképzelhetetlen módon nyúltak bele a várostervezők, hogy kialakulhasson az új reprezentatív útvonal, mely összeköti a Belvárost a Ligettel. Sétánkat az Andrássy út végén, a […]
Lássuk mi vár még ránk! A látnivalók errefelé egyáltalán nem titkosak, csak egyszerűen érdemes megnézni azokat dübörgő forgalom vagy dugóban pöfögő autók nélkül is.
Délről, a Vásárcsarnok „titkos” rakparti bejáratától indultunk, aztán áthaladtunk a különös szerkezetű Szabadság és a régi roncsokat rejtő Erzsébet híd alatt, míg végül a legutóbbi részben megérkeztünk a Lánchíd melletti, titokzatos bástyákhoz. Innen folytatjuk az utunkat északnak. A következő érdekesség mellett el is mehetnénk, ha nem tudnánk mit is kell nézni. Azonban, hogy kicsit képbe kerüljünk, vissza kell ugranunk a kiindulóponthoz. Ybl […]
Miután áthaladtunk a különös szerkezetű Szabadsághíd és a és a régi roncsokat rejtő Erzsébet híd alatt, megérkeztünk a harmadikhoz, a Lánchídhoz. Ennek történetéről nem is olyan rég olvashattunk az Én Budapestemen, szóval most csak a rakparti furcsaságokra koncentrálunk. Például arra, hogy mi ez a két különös bástya mellette! Már sokszor leírtam, hogy gyerekkorom óta zavarnak azok a […]
Bár az első dunai gőzhajójárat tiszavirágéletű volt, a jelentősége mégis hatalmas. Tulajdonképpen ez volt az első közösségi közlekedési vállalkozás a fővárosban, mely szervezetten, menetrend szerint szállított utasokat.
A viadukt szóról elsőre egy völgyhíd ugrik be a legtöbbünknek. Ha Magyarországról van szó, akkor Biatorbágy vagy Veszprém. Pedig Budapestnek is van viaduktja, ráadásul a Belvárosban, közvetlenül a Duna partján. Jobbára láthatatlan. Ez a viadukt ugyanis nem a folyó felett ível át, hanem azzal párhuzamosan fut, mégpedig a Lánchíd és az Erzsébet híd között. Rakparti […]
Az Erzsébet volt az egyetlen felrobbantott budapesti Duna-híd, melyet nem állítottak helyre a világháború után, hanem azonos néven egy teljesen újat építettek a helyén. Vagyis nem teljesen újat, ugyanis a régi híd elemeit is beépítették a ma is látható szerkezetbe.
A budapesti hidakon leginkább átkel az ember, esetleg a rakpartokon elsuhan alattuk autóval. Tudjuk, hogy szépek, kecsesek és mutatósak, sőt éjjel többségüket ki is világítják – elengedhetetlen tartozékai világhíres panorámánknak. De megnéztétek már őket közelről? Mivel ezen a nyáron is minden hétvégén megnyitották a pesti alsórakpartot a kerékpárral és gyalog közlekedők előtt, a Szabadság, az Erzsébet […]
Most kicsivel odébb, Boldog Salkaházi Sára és Bernovits Vilma emléktáblájánál állunk meg.
A sétát a Vásárcsarnok alagútjának, aranybetűkkel díszített bejáratánál kezdtük, és most néhány lépéssel odébb folytatjuk. A rakpart falát ugyanis három boltív díszíti ezen a helyen, melyek nem sokkal később, a Szabadság híd előtt megismétlődnek. De vajon mik ezek a minták? Talán ezek is a Vásárcsarnok alagútjai lehettek egykor?
Ha lesétálunk/legurulunk az alsórakpartra a Corvinus előtt, az első látnivalót keresni sem kell, ott van rögtönk a szemünk előtt. Ráadásul hatalmas aranybetűkkel fölé is írták, mi is az: ALAGÚT A KÖZPONTI VÁSÁRCSARNOKBA.
Az 1930-as években épült Pannónia, Tátra, Turán, Nap és Árpád-udvaroknak már a neve is elég beszédes. Nézzük meg, milyen az, amikor az art deco találkozik a magyar őstörténettel.
Kicsit más hangulatú park terül el a Feneketlen tó körül: itt a főszerep az elmélyülés helyett inkább a sporté, szórakazásé.
A forgalmas közlekedési csomópont után irány a természet. A kertben bolyongva pillanatok alatt el tudjuk felejteni, hogy egy milliós nagyváros közepén vagyunk. De mi célt szolgál itt ez a természetvédelmi terület?
Buda egyik legforgalmasabb csomópontja, mégsem a káosz uralja. Vajon mi a titka?
Ha valaki emlékszik még rá, milyen is volt ez az útvonal tizenöt-húsz éve, amikor a macskaköveken a 7-es busz dobálta az utasokat, és azt a képet összeveti a mostanival, talán azt se hiszi el, hogy ugyanabban a városban jár. De mi történt?