A várost átszelő autópálya problémája

A várost átszelő autópálya problémája

Bejáró tipp:
Vedd át saját bejáró füzeted vagy töltsd le online és nyerj szuper ajándékokat!

Füzet letöltése További infók

Hogyan alakult ki egy autópálya Pest belvárosában? Az Rákóczi út nem autóforgalomra lett tervezve, hanem szürkemarha csordákra. De a városfal elbontásával és a Belváros átépítésével megváltozott az úthasználat is.

A Kiskörúton haladva sok érdekes városi léptékű történetet lehet felfedezni, mint a Madách térről induló, de soha meg nem valósult Erzsébet sugárút emléke, vagy a Dohány utca természetesen kialakult íve. De a legszembetűnőbb a Rákóczi úti autópálya. A középkori városfal lebontása után a főváros a történelmi városmagot is átépítette, eltörölve ezzel a más európai városokban mára legnagyobb értéket képviselő kis terek és utcák emlékét. Ennek a folyamatnak a része volt a Rákóczi út kialakítása is, melyet a Keleti pályaudvartól a Hatvani kapu vonalában vezettek egészen az épülő Erzsébet hídig. Az útvonal már korábban is létezett, itt hajtották a pesti piacra a szürkemarhacsordákat a városfalig. A 19. századi városalakítás során létrehozott Rákóczi út az Andrássyhoz hasonló léptéket, minőséget és hangulatot képviselt, a korzózás egyik központja volt. A mára jellemző fojtogató autópálya az 1970-es évek autóközpontú fejlesztéseinek eredménye. A megnövelt áteresztőképességű Erzsébet-híd, a kiiktatott villamospálya, és az autópályák városon keresztül vezetett összekötése mára tarthatatlan állapotot eredményezett. A Rákóczi úton sajnos nem kényelmes sétálni, biciklizni pedig lehetőségünk sincs.

De ha tovább haladunk a Kiskörút vonalán, láthatunk erre ellenpéldát is!

Autók mindenhol, a Rákóczi út egy hétköznap délután (Fotó: KÉK/Klaniczay János)

A régi pesti városfal maradványa az Astori közelében (Fotó: KÉK/Klaniczay János)

A Kelet-Nyugat üzletközpont épülete az Astorián, tervezte Zalaváry Lajos 1991-92-ben (Fotó: KÉK/Klaniczay János)

Ez is érdekelhet

To top