Hogy mi is a rendhagyó az úgynevezett Malonyai-villában? Ehhez kicsit a története mélyére kell ásni, és figyelmesebben megnézni az elsőre nem is olyan feltűnő homlokzatú épületet.
Lajta az akkor általa már kutatott és jól ismert hagyományhoz, az erdélyi paraszti építészethez fordult ihletért – amelyet a magas kontyolt tető, a faragott eresz és a belső faburkolatok is tükröznek, illetve nemzetközi utazásainak tapasztalait is felhasználta. Az 1906-ban elkészült épületben két lakás kapott helyet, a megrendelő a felső, kétszintes lakrészt foglalta el, ám Malonyai sajnos nem sokáig élvezhette új otthonát, mert 1909-ben anyagi gondok miatt már meg is kellett válnia tőle. Pedig az épület tervezése különös folyamat lehetett – a ma a Román Kulturális Intézetnek otthont adó egykori lakóházat ugyan Lajta Béla tervezte, ám nem egyedül dolgozott a terveken hanem szinte partnerként a megrendelő, Malonyai Dezső író is aktívan részt vett a folyamatokban. Az író egy olyan otthont szeretett volna, amely formáiban a magyar és népi építészetből merít, de közben a kor minden kényelmét is biztosítja neki, és leendő bérlőinek is.
A különös együttműködésen túl még fontos megemlíteni, hogy Lajta Béla pályájának is fontos fordulópontja ez az épület – a korábbi Lechner Ödön tanítványnak ez az első alkalma, amikor látványos eltávolodik mestere jellegzetes, gazdagon díszíettett és színes magyaros-szecessziós motívumos stílusától, és a saját, korai modernizmusbe futó útját kezdi járni. Kós Károly is, aki ekkor még csak egyetem padját koptatja, úgy jellemzi az épületet, hogy ez a magyar építőművészet egy fontos mérföldköve. De milyen is volt a mester stílusa? Nézzük meg az egyik legkülönlegesebb Lechner-épületet, aminek a homlokzatára majdnem dinoszauruszok kerültek.