Keleti Pályaudvar

Budapest kapuja

Keleti Pályaudvar

Budapest kapuja

Bejáró tipp:
Vedd át saját bejáró füzeted vagy töltsd le online és nyerj szuper ajándékokat!

Füzet letöltése További infók

Ma már nehéz elképzelni, hogy Budapest legforgalmasabb kapuja helyén százötven évvel ezelőtt csendes, végeláthatatlan mocsár terült el. Akkoriban a Nagykörút – a város határaként jobb helyszínnek tűnhetett volna egy központi pályaudvar kialakítására. Születtek is ilyen tervek: izgalmas viaduktos megoldással, 1,5 méter magasan érkeztek volna oda a vonatok. Mégis, a várostervezés során inkább egy akkoriban még külső területnek számító helyre esett a választás, talán előre látva a város rohamos növekedését,  Hogy a természettől véglegesen elhódítsák a pályaudvar területét, különleges tervezést és építészeti megoldást választottak: az olaszországi Velence városának megoldásait alkalmazták. A talajvíz miatt először 3000 cédrusfa cölöpöt vertek le, majd alá a második világháború idején óvóhelyként is szolgáló pincerendszert építettek, melyet villanymotorral szellőztettek.  Végül 1884. augusztus 16-án indult meg a forgalom az akkor még Központi pályaudvarról Miskolc irányába. 

Bár a városlakók szerint a pályaudvar túl messze volt, a következő években a környék is lassan beépült, ma pedig Budapest keleti részének nyüzsgő központja. Naponta több száz vonat érkezik és indul innen, szerencsére a megfelelő biztonsági előírásoknak megfelelően, így az 1940-ben történt baleset nem ismétlődhet meg. Akkor ugyanis fékhiba miatt egy vonat a Baross téren kötött ki: a a bakot áttörve, a bejárati kapun át a térig futott, ahol a lépcsősor állította meg. 

Viszont ha az 1945-ben a Baross téren légoltalmi okokból létesült fürdőmedence megmaradt volna, akkor talán ma üdítő pontja lehetne a budapesti forró nyaraknak.

Megközelíthetőség:
Metró: M2, M4, Busz: 5, 7,  107, 108E, 110, 133E, 230, Villamos: 23, 24, troli: 76
Tiroli fiú
Akadálymentes

Pontok

1

Tiroli fiú

Róth Miksa üvegfestő művész születésének 150. évfordulójára tűzfalfestménnyel emlékezünk
Budapesthírességkortársművészet

Egy művészt a művei tesznek halhatatlanná, pláne ha arra nap mint nap rápillanthatunk – ráadásul belépő megfizetése és sorban állás nélkül. 2015-ben a „Tűzfalrehab az Erzsébetvárosban” projekt keretében Róth Miksa vált halhatatlanná a modern városlakók számára.

Még több infó
2

Noé bárkája

A lassan 150 éves Állatorvostudományi Egyetem szomszédságában egy találó Kolodko-miniszobor
Budapestcsaládoskortársszobor

Kolodko Mihály különleges miniszobra, az állatok menedékét jelentő bárka szimbolikus helyen áll: a nagy múltú Állatorvostudományi Egyetem főkapuja közelében.

Még több infó
3

Zsidó munkaszolgálatosok emlékműve

A munkaszolgálatra kényszerített magyarországi zsidó áldozatok és túlélők emlékére
Budapestholokausztkortársszobor

Az egykori Izraelita Siketnémák Budapesti Országos Intézetének kertjében látható Baráz Tamás emlékművek, mely a munkaszolgálatos zsidók szenvedéseire emlékeztetnek. A 2009-ben született alkotás a katonaköteles zsidóság fizikai kizsákmányolásának és az ehhez kapcsolódó megaláztatások örök mementója.

Még több infó
4

Gyémánt Út Buddhista Központ

A monarchia első izzógyárából lett Dreher sörraktár, ami ma világi buddhista központ
Budapestépítészetgasztrolegenda

Vajon egy épület hány élet emlékét rejtheti? Minél változatosabb egy ház sorsa, annál többét.. Ebben a házban egykor a Tungsram elődje működött, később cipőt gyártottak benne, majd sörraktárként használták, mára pedig Európa legjelentősebb buddhista központjának legnagyobb magyarországi székhelye.

Még több infó
5

Rákóczi út 66., az elátkozott telek

Eggendorf József mészárosmester háza börtön, majd kivégzőhely lett, az ide tervezett szálloda félkész betontorzóként mered a Rákóczi útra
Budapestépítészetlegendamodern

A 19. század derekán a telken emelt palotáról építésekor aligha mondta volna meg bárki, hogy később „Akasztóháznak” nevezik majd. De a név ráragadt, mert a korábban itt működő kivégzőhely emlékét nem tudta elfelejteni a kollektív emlékezet.

Még több infó
6

Keleti Pályaudvar

Watt és Stevenson szobrai őrzik a diadalívet, mely egyeseknek lezárja a Rákóczi utat, másoknak pedig megnyitja a várost
Budapestépítészetközlekedéstörténetszázadforduló

1881-1884 között, a Magyar Királyi Államvasutak megbízásából, Rochlitz Gyula építész tervei alapján épült meg a Budapest-központi pályaudvar, azaz mai nevén a Budapest-Keleti pályaudvar. Az pont csarnokát és acélszerkezetét Feketeházy János tervezte.

Még több infó

Ez is érdekelhet

To top