Ismerős már valahonnan a kerítés oszlopainak formája? Nem véletlen, hiszen egy újabb Lechner épülettel állunk szemközt.
A híres szobrász, Zala György számára készült villa és műterem első tervei valóban Lechner Ödöntől származnak, ám az épülethez végül Bálint Zoltán és Jámbor Lajos készítette el a végleges változatot. Ám így is – bár teljesen más a léptéke – felismerhető rajta a Földtani Intézetnél is látott, Lechnerre oly jellemző stílus. A helyszín pont ideális választás volt Zala György műterméhez, hiszen a híres szobrász dolgozott hosszú évtizedekig a Hősök terére felállított nagy millenniumi emlékmű alkotásain: ő mintázta meg Gábriel arkangyal szobrát, a Háború és Béke szoborcsoportot, a korabeli királyszobrok közül jópárat, és a domborműveket is. Eddig is impozáns a villa története, ám ami igazán egyedülállóvá teszi a történetet, az a Zsolnay-gyárral való szoros együttműködés itt is. Ha közelebbről megnézzük, a villa Dózsa György út felőli homlokzatán, az ablak fölött láthatjuk a Zala György által 1900-ban mintázott, nagyméretű, színes mázú kerámia féldomborművet, amely a Vénusz ünneplése az Olümposzon címet viseli, és a Zsolnay gyár egyik legszebb alkotása. De szintén a pécsi gyár remekei a kerítés oszlopainak úgynevezett eozin-mázas, virág alakú díszei, a kapubejárat, az ablakok keretezése az Ajtósi Dürer sor felőli oldalon és a homlokzat terrakotta díszei is.
Részlet a kerámia domborműből (Fotó: Bartha Dorka)
Fotó: Práczky István
Fotó: Práczky István