Hogyan alakult ki egy autópálya Pest belvárosában? Az Rákóczi út nem autóforgalomra lett tervezve, hanem szürkemarha csordákra. De a városfal elbontásával és a Belváros átépítésével megváltozott az úthasználat is.
A Kiskörúton haladva sok érdekes városi léptékű történetet lehet felfedezni, mint a Madách térről induló, de soha meg nem valósult Erzsébet sugárút emléke, vagy a Dohány utca természetesen kialakult íve. De a legszembetűnőbb a Rákóczi úti autópálya. A középkori városfal lebontása után a főváros a történelmi városmagot is átépítette, eltörölve ezzel a más európai városokban mára legnagyobb értéket képviselő kis terek és utcák emlékét. Ennek a folyamatnak a része volt a Rákóczi út kialakítása is, melyet a Keleti pályaudvartól a Hatvani kapu vonalában vezettek egészen az épülő Erzsébet hídig. Az útvonal már korábban is létezett, itt hajtották a pesti piacra a szürkemarhacsordákat a városfalig. A 19. századi városalakítás során létrehozott Rákóczi út az Andrássyhoz hasonló léptéket, minőséget és hangulatot képviselt, a korzózás egyik központja volt. A mára jellemző fojtogató autópálya az 1970-es évek autóközpontú fejlesztéseinek eredménye. A megnövelt áteresztőképességű Erzsébet-híd, a kiiktatott villamospálya, és az autópályák városon keresztül vezetett összekötése mára tarthatatlan állapotot eredményezett. A Rákóczi úton sajnos nem kényelmes sétálni, biciklizni pedig lehetőségünk sincs.
De ha tovább haladunk a Kiskörút vonalán, láthatunk erre ellenpéldát is!
Autók mindenhol, a Rákóczi út egy hétköznap délután (Fotó: KÉK/Klaniczay János)
A régi pesti városfal maradványa az Astori közelében (Fotó: KÉK/Klaniczay János)
A Kelet-Nyugat üzletközpont épülete az Astorián, tervezte Zalaváry Lajos 1991-92-ben (Fotó: KÉK/Klaniczay János)