Madách-házak

A diadalív-szerűen magasodó Madách-házakat egykor egy sugárút kapujának szánták

Madách-házak

A diadalív-szerűen magasodó Madách-házakat egykor egy sugárút kapujának szánták

Bejáró tipp:
Vedd át saját bejáró füzeted vagy töltsd le online és nyerj szuper ajándékokat!

Füzet letöltése További infók

A főváros nyüzsgő forgalmát kifelé vezető sugárutak terve már a 19. század közepétől foglalkoztatta a politikusokat, az első csak a kiegyezés után épülhetett meg. A 20. században azonban sokáig tartotta magát egy másik, a korábbit kiegészítő változat terve is.

Aki járt már Budapest belvárosában, biztosan látta ezt az épülettömböt, melynek története legalább annyira magával ragadó, mint a megjelenése. A 18. század közepétől 1936-ig ezen a hatalmas telken az Orczy József báróról elnevezett ház állt, melet a korszakban a zsidónegyed nyüzsgő központjaként tartottak számon.

A döntéshozókat 1902-ben kezdte el foglalkoztatni a gondolat, hogy a belváros zsúfoltságának enyhítésére egy új sugárutat építsenek. Kiinduló pontját a városháza tengelyébe képzelték el, és egészen a Városligetig vezette volna el a forgalmat. Az I. világháború kitörése elsodorta a tervet, amit csak 1929-ben vettek elő újra egy tervpályázat kiírásával. Árkay Aladár díjnyertes tervét ötvözték Wälder Gyula art decós elképzelésével, és így épült meg a klinkertéglával burkolt, 11 épületből álló hatalmas épületegyüttes. A további építkezéseket végül a világháború és az új városrendezési koncepciók derékba törték, ezért hatalmas, diadalív-szerű kapuzata nem kezdete, hanem végül lezárása lett a soha meg nem valósuló sugárútnak. 

 

 https://multidezoepiteszet.blog.hu/2018/09/10/volt_egyszer_egy_orczy-haz_budapesten

https://welovebudapest.com/cikk/2023/5/18/latnivalok-es-kultura-egy-sugarut-kapujanak-indult-ma-egy-setany-resze-a-madach-ter

Megközelíthetőség:
Busz: 9, 15, 16, 105, 178, 210, 210B, 216, troli: 72, metró: 1, 2, 3 , villamos: 47, 48, 49

Ez is érdekelhet

To top