Vissza

Új stílus parancsra – a „sztálinbarokk”

Új stílus parancsra – a „sztálinbarokk”

Térkép

Bejáró tipp:
Vedd át saját bejáró füzeted vagy töltsd le online és nyerj szuper ajándékokat!

Füzet letöltése További infók

Ismerjük meg picit jobban a hazai szocreál mintadarabját.

Ahogy 1949-50 utánra lezajlott Magyarország szovjetizálása és megszilárdult az új politikai rendszer, az építészeti világot sem kerülhette el az elméleti vita – milyen is lenne az ideális szocialista építészet, amely megfelel az új világ elveinek? A múlttal való szakítás programjának keretében a korábbi, akár csak egy évvel ezelőtt befejezett épületeket is erős kritikával illették az új hangadók, és az elmúlt rendszer burzsoá maradványainak tartották őket. A megoldást az úgynevezett sztálinbarokk vagy szocialista realizmus hazai változatának megteremtésében látták, amely az építészetben egyrészt visszanyúlás a klasszicista formákhoz, ötvözve azt a népi művészet elemeivel, és természetesen az orosz nagytestvérnél látott grandiózussággal. Amíg az eddig látott épületek stílusa többé-kevésbé organikusan alakult ki, és sok esetben a megrendelőtől függött, mi mellett dönt, fontos hangsúlyozni, hogy a szocreál egy felülről irányított stílusváltás következménye volt.

Az 1951-53 között elkészült, nyolc lépcsőházas, hatalmas belsőudvaros tömböt Zöldy Emil tervezte, és a hazai szocreál építészet mintadarabjának szánták. Mint ilyen, és mivel a leendő lakók éppen a közeli Honvédelmi Minisztérium magas beosztású, megbízható főtisztjei közül kerültek ki, az átlagnál azért luxusabb kivitelezéssel épült meg a reprezentatív tömb. A szocialista realizmus építészetének megannyi jellegzetessége látható az épületen: egyrész monumentális darab, négy utca fogja közre a hatemeletes tömböt. A stílus ismérvei az erkélyek ismétlődő díszítése az úgynevezett balluszteres korlátok, és a párkányzat stilizált geometrikus mintás kialakítása is, amelyhez hasonló mintázat visszaköszön a bejáratok fölötti díszített sávban is. Ha pedig a korszak művészetének kicsit emberibb arcát szeretnénk látni, lessünk be a Honvéd tér felől nyíló kapun a belső udvarra: Óra Sándor szobrászművész 1959-ben felállított rollerező mackója mindenki arcára mosolyt csal.

Láthatjuk, hogy alig egy fél évszázad alatt micsoda váltások és változások voltak, hogy egyetlen emberöltő alatt mennyit képes változni a város és az épített környezet. Ha nyitott szemmel járunk Budapesten, megannyi, most jobban megismert stílusú épületet találunk, amelyeket innentől játszi könnyedségel tudunk elhelyezni térben és időben.

Fotó: Práczky István

Fotó: Práczky István

Rollerező mackó (Fotó: Bartha Dorka)

Nincs ezelőtti pontKövetkező pont

Ez is érdekelhet

To top