Vissza

Keleti Pályaudvar

Watt és Stevenson szobrai őrzik a diadalívet, mely egyeseknek lezárja a Rákóczi utat, másoknak pedig megnyitja a várost

Keleti Pályaudvar

Watt és Stevenson szobrai őrzik a diadalívet, mely egyeseknek lezárja a Rákóczi utat, másoknak pedig megnyitja a várost

Térkép

Bejáró tipp:
Vedd át saját bejáró füzeted vagy töltsd le online és nyerj szuper ajándékokat!

Füzet letöltése További infók

1881-1884 között, a Magyar Királyi Államvasutak megbízásából, Rochlitz Gyula építész tervei alapján épült meg a Budapest-központi pályaudvar, azaz mai nevén a Budapest-Keleti pályaudvar. Az pont csarnokát és acélszerkezetét Feketeházy János tervezte.

Rochlitz Gyula számára nem volt idegen a vasúti terep, az építész a MÁV főfelügyelőjeként dolgozott, hozzá köthető a MÁV Andrássy úti főépülete és az első dunai vasúti összekötőhíd építése is. A pályaudvar megvalósítása nem indult problémamentesen. A területről hamar kiderült, hogy túl magas a talajvíz, így a klasszikus alapozás helyett egészen Velencéig kellett menni a megoldásért, és a pályaudvar végül cölöpökre épült fel. A tetőszerkezet moduláris kialakítása lehetővé tette a háborús sérülések gyors javítását, így a mai napig az eredeti tetőzetű csarnokba érkeznek a vonatok. Az eklektikus épület homlokzatát számos alak és jelkép díszíti. Legfelül a tűz és a víz istenét, köztük egy fogaskereket és gőzölgő edényt magasba emelő szárnyas nőalakot, tehát a gőz születésének allegóriáját látjuk. A két falfülkében állnak a leghíresebb alakok: James Watt, a gőzgép feltalálója és George Stephenson, a gőzmozdony tervezője figyelik az állomásra érkezőket. A Baross tér mindig fontos szerepet töltött be a főváros életében, ide érkeztek meg a Budapestre utazók. Volt itt úgynevezett cselédkorzó”, ahol alkalmi munkát lehetett reggelente találni, és itt működött a lengyelpiac”, az 1980-as évek végéig megtűrt híres feketepiac is.

Megközelíthetőség:
Metró: 2, 4; Villamos: 23, 24; Trolibusz: 79, 73, 80, 76, 78; Busz: 5, 7, 7E, 8E, 20E, 30, 30A, 107, 108E, 110, 112, 133E, 230
Idő ikon
2 perc
Hossz ikon
140 m
Akadálymentesített ikon
Akadálymentes
Előző pontKövetkező pont

Ez is érdekelhet

To top