Vissza

Kelenföldi pályaudvar

Bibic-telep, avagy egy máról holnapra kinőtt városrész

Kelenföldi pályaudvar

Bibic-telep, avagy egy máról holnapra kinőtt városrész

Térkép

Bejáró tipp:
Vedd át saját bejáró füzeted vagy töltsd le online és nyerj szuper ajándékokat!

Füzet letöltése További infók

Budai Napló, 1934. január 1.: „Bibic-telepnek csúfolják és méltán, Budapestnek ezt a máról-holnapra kinőtt egyik városrészét, amely a Kelenföld alsó részén néhány év alatt oly rohamosan fejlődött számottevő városrésszé, mint e város egyik külső része sem. Ma már 3–4000 lakosa van e telepnek, nagyobbára tisztviselők, kereskedők, iparosok, ipari munkások, akik nemcsak szorgosan összegyűjtött pénzecskéiket ölték bele a vizenyős s egyedül a bíbicek és más gázló madarak által járható talajon levő telkecskéikbe, – de építési kölcsönökkel is terhelték gazdaságilag gyenge vállaikat.”

Ilyen előzmények után nem csoda, hogy a Kelenföldi pályaudvar építkezését a telkek feltöltésével kellett kezdeni ahogy akkoriban mondták azért, hogy „kint legyenek a vízből.” Meglepő fordulat, hogy a Duna egykori ártere napjainkra a főváros egyik legsűrűbben lakott városrészévé nőtte ki magát. Máig használt nevét 1847-ben kapta, amikor Döbrentey Gábor dűlőkeresztelője megváltoztatták Kreinfeldről Kelenföldre, de ekkor kapták mai nevüket a Buda külterületén fekvő dűlők is, mint Gazdagrét-Reiche Reid, Sashegy-Adlerberg. A vasútpontt a Magyar Királyi Államvasutak építette 1877-ben,  az Összekötő vasúti híddal és a Ferencváros rendező-pályaudvarral egy időben. Vagyis jóval korábban, mint azt a néptelen környék indokolta volna, így sokáig nem is volt nagy jelentősége. Szerepe először az első világháború után értékelődött fel, amikor a Bécs felé vezető, a Felvidéket átszelő, bal parti vasút nagy része megsemmisült. A második világháborúban a Déli pályaudvar súlyos károkat szenvedett. Még az is felmerült, hogy bezárják és Kelenföld lesz a központi pont, ám erre végül nem került sor.. Az ország egyik legrégebbi indóháza a kelenföldi, mely 2007 óta műemlékvédelem alatt áll. Sorsa remélhetőleg hamarosan jobbra fordul, és a Közlekedési Múzeum kiállítóhelyeként terepasztaloknak adhat majd otthont.. Kelenföld ma már nem csupán a vasúti, hanem az autóbuszos közlekedés csomópontja is, továbbá az M4 végponta. 27 mozgólépcső található az egykori puszta helyén, ahol előbb volt vasútpont, mint lakott terület.

Megközelíthetőség:
Metró: M4, Villamos: 1, 19, 49, Busz:  150, 250, 251, 87, 101, 141, 187, 40, 88, 188, 53, 154
Pontok ikon
Monda kultszobor
Akadálymentesített ikon
Akadálymentes

Pontok

1

Monda kultszobor

A park névadó szobrát a magyar népmese varázslatos hármas száma inspirálta
Budapestcsaládoskortársszobor

A magyar népmesék jól ismert, varázslatos hármas számát Kiss István 1980-as Monda-szoboregyüttese is tökéletesen tükrözi a nap, a hold és a csillagok szerepeltetésével. A kelenföldi lakótelep mesterséges dombján a bikák hármas alakzata és fejdíszük kapcsolja össze az égi és földi világot.

Még több infó Separator Separator
2

Szent Gellért-templom

A vértanú püspökről a város több pontján is megemlékeznek, a róla elnevezett templom különleges pont – nem csak Kelenföldön belül
Budapestépítészetkortársszakrális helyszín

Kelenföld robbanásszerű népességnövekedésével a katolikus hívek száma is jelentősen megugrott a környéken, így szükségük lett saját templomra. 1992
karácsonyára végre elkészült a Szent Gellért-templom.

Még több infó Separator Separator
3

Külső-Kelenföldi Református Templom

A modern templom, amelyet előbb néznél ufónak vagy rakétakilövő állomásnak, a Hungexpo főépítészének alkotása
Budapestépítészetkortársszakrális helyszín

A külső-kelenföldi panelházak között földre szállt űrhajó sok arra járó fantáziáját megmozgatja. A hatszög alakú épület funkciója sokaknak még akkor sem válik egyértelművé, amikor belépnek a Kipszer térráccsal fedett belső térbe.

Még több infó Separator Separator

Ez is érdekelhet

To top