Budapest 150

A régen látott folyópart

emlékek a Duna-parton

Budapest 150

A régen látott folyópart

emlékek a Duna-parton

Bejáró tipp:
Vedd át saját bejáró füzeted vagy töltsd le online és nyerj szuper ajándékokat!

Füzet letöltése További infók

A pesti rakpart számtalan izgalmas dolgot rejt, melyek többségét talán soha nem nézted még meg alaposabban. Nem csoda. Kocsival elhajtva mellettük nincs idő bámészkodni, a nagy autóforgalomban pedig senki sem sétál szívesen a – csak útburkolati jellel elválasztott – keskeny gyalogossávon, vagy az országutakhoz tervezett szalagkorlát mellett. Nem léphetsz hátrébb, hogy megszemlélj valamit, vagy hogy egy másik szögből fényképezd le, és megbeszélni sem igazán tudod túratársaiddal, mit is láttok – hiszen alig halljátok egymás hangját a zajban.

Azokon az alkalmakon – tavasztól őszig minden hétvégén – mikor bringás-gyalogos zónává válik az egész a pesti rakpart a Jászai Mari tértől a Bálnáig, hatalmas lehetőség, hogy megismerd a városnak azokat a különleges emlékeit, amelyeket máskor nem, vagy csak nagyon kényelmetlenül lehet megvizsgálni.

Induljunk el tehát egy különleges városi sétára!

A kirándulás nagyjából négy kilométer hosszú és a magyar építészet olyan kiemelkedő alkotásait érinti, mint a Belvárosi plébániatemplom, a Vigadó vagy maga az Országház – hogy a közben végig változó, budai panoráma szépségeiről ne is beszéljünk. Ebben a cikksorozatban azonban csak azokat az érdekességeket vesszük sorra délről északra haladva, amelyeket ezeken az autómentes hétvégéken érdemes felfedezni. Olyanok ezek, mint a tengerpartok kincsei, amelyek csak rendkívül alacsony vízállásnál bukkannak elő, csak itt nem a hullámok, hanem a forgalom csillapodását kellett megvárni.

Zubreczki Dávid sétája

***

Budapesten jó sétálni, és ezt egyre többen tudják: városszerte  újra egyre több tucat tematikus program közül lehet választani.

Ha felkeltettük az érdeklődésedet, és többet szeretnél megtudni a témáról és a környékről, keresd fel valamelyik budapesti sétaszervező társaság vezetett programját!

2 óra
4 km
A Vásárcsarnok „titkos” bejárata

Pontok

Ha lesétálunk/legurulunk az alsórakpartra a Corvinus előtt, az első látnivalót keresni sem kell, ott van rögtönk a szemünk előtt. Ráadásul hatalmas aranybetűkkel fölé is írták, mi is az: ALAGÚT A KÖZPONTI VÁSÁRCSARNOKBA.

Még több infó

A sétát a Vásárcsarnok alagútjának, aranybetűkkel díszített bejáratánál kezdtük, és most néhány lépéssel odébb folytatjuk. A rakpart falát ugyanis három boltív díszíti ezen a helyen, melyek nem sokkal később, a Szabadság híd előtt megismétlődnek. De vajon mik ezek a minták? Talán ezek is a Vásárcsarnok alagútjai lehettek egykor?

Még több infó

Most kicsivel odébb, Boldog Salkaházi Sára és Bernovits Vilma emléktáblájánál állunk meg.

Még több infó

A budapesti hidakon leginkább átkel az ember, esetleg a rakpartokon elsuhan alattuk autóval. Tudjuk, hogy szépek, kecsesek és mutatósak, sőt éjjel többségüket ki is világítják – elengedhetetlen tartozékai világhíres panorámánknak. De megnéztétek már őket közelről? Mivel ezen a nyáron is minden hétvégén megnyitották a pesti alsórakpartot a kerékpárral és gyalog közlekedők előtt, a Szabadság, az Erzsébet […]

Még több infó

Az Erzsébet volt az egyetlen felrobbantott budapesti Duna-híd, melyet nem állítottak helyre a világháború után, hanem azonos néven egy teljesen újat építettek a helyén. Vagyis nem teljesen újat, ugyanis a régi híd elemeit is beépítették a ma is látható szerkezetbe. 

Még több infó

A viadukt szóról elsőre egy völgyhíd ugrik be a legtöbbünknek. Ha Magyarországról van szó, akkor Biatorbágy vagy Veszprém. Pedig Budapestnek is van viaduktja, ráadásul a Belvárosban, közvetlenül a Duna partján. Jobbára láthatatlan. Ez a viadukt ugyanis nem a folyó felett ível át, hanem azzal párhuzamosan fut, mégpedig a Lánchíd és az Erzsébet híd között. Rakparti […]

Még több infó

Bár az első dunai gőzhajójárat tiszavirágéletű volt, a jelentősége mégis hatalmas. Tulajdonképpen ez volt az első közösségi közlekedési vállalkozás a fővárosban, mely szervezetten, menetrend szerint szállított utasokat.

Még több infó

Miután áthaladtunk a különös szerkezetű Szabadsághíd és a és a régi roncsokat rejtő Erzsébet híd alatt, megérkeztünk a harmadikhoz, a Lánchídhoz. Ennek történetéről nem is olyan rég olvashattunk az Én Budapestemen, szóval most csak a rakparti furcsaságokra koncentrálunk. Például arra, hogy mi ez a két különös bástya mellette! Már sokszor leírtam, hogy gyerekkorom óta zavarnak azok a […]

Még több infó

Délről, a Vásárcsarnok „titkos” rakparti bejáratától indultunk, aztán áthaladtunk a különös szerkezetű Szabadság és a régi roncsokat rejtő Erzsébet híd alatt, míg végül a legutóbbi részben megérkeztünk a Lánchíd melletti, titokzatos bástyákhoz. Innen folytatjuk az utunkat északnak. A következő érdekesség mellett el is mehetnénk, ha nem tudnánk mit is kell nézni. Azonban, hogy kicsit képbe kerüljünk, vissza kell ugranunk a kiindulóponthoz. Ybl […]

Még több infó

Lássuk mi vár még ránk! A látnivalók errefelé egyáltalán nem titkosak, csak egyszerűen érdemes megnézni azokat dübörgő forgalom vagy dugóban pöfögő autók nélkül is.

Még több infó

Ez is érdekelhet

To top